دانلود مقاله پیکرک های ایزدبانوان ایران در دوره نوسنگی

مقاله پیکرک های ایزدبانوان ایران در دوره نوسنگی نشان می دهد که فراوانی این پیکرک ها (ایزد بانوان) مشخصه جایگاه زن در جامعه نوسنگی ایران است که بی تردید به دلیل نقش مهی است که زن در جامعه نوسنگی بر عهده داشته است. در این مقاله سعی شده است با توجه به یافته های باستان شناسانه ( پیکرک های ایزد بانوان) به بررسی جایگاه زن در جامعه نوسنگی ایران پرداخته شود.

دانلود مقاله پیکرک های ایزدبانوان ایران در دوره نوسنگی

مقاله پیکرک های ایزدبانوان ایران در دوره نوسنگی:

پیکرک های ایزد بانوان از یافته های جالب توجه دوران نوسنگی است. پیکرک های ایزد بانوان بی تردید عناصری خاص در اعتقادات آیینی در دوران مختلف بوده اند و به این دلیل دارای ویژگی خاص چون تأکید بر اندام های زنانه بوده و وفور این پیکرک ها با عصر زراعت هم دوره بوده است احتمالاً نشان دهنده اعتقاد بر تأثیر قدرت بارور شدن زمین و رویش گیاهان است و وجود انواع خدایان مونث در اساطیر تمدن های مختلف که موجب باردهی زمین و رویش گیاهان می شدند، دلیل این مدعاست.

اما وفور این پیکرک های مونث باعث به وجود آمدن نظریه های مختلفی در خصوص نوع نظام حاکم بر این جوامع و همچنین نظریه هایی بر وجود نظام زن سالاری و مادرسالاری در این جوامع شده است. از اولین نمونه های هنر بشر در دوران پیش از تاریخی میتوان به ساخت پیکرک های مادینه اشاره نمود.

شکل ظاهری پیکرک های مادینه باعث شکلگیری اندیشه های گوناگون در بین پژوهشگران علوم مرتبط از جمله باستان-شناسان، جامعه شناسان، روانشناسان و پژوهشگران هنری شد. در این مقاله نویسندگان به طبقه بندی گونه های مختلف این پیکرک ها در این چهار محوطه کلیدی دوره نوسنگی می پردازند.

ایزدبانوان ایران:

ایزد بانوان باروری نگاه دارپرباری و ناظر بارداری و زایش بسیاری از تمدن های چندخدایی اند. فرهنگ های ساکن فلات ایران نیز، از دوران نوسنگی تا پایان سلسله ساسانی، به گونه های متفاوت، این ایزدبانوان را ستوده و برای بر سر مهر ماندن شان نیایش گاه و تندیس ساخته اند.

پرشماری پیکرک های باروری نشان دهنده دیدگاه نیاکان ما به قوانین حاکم بر زندگی و هراس همیشگی آنان از روی گردانی طبیعت است. برای آسان تر شدن دسته بندی، این آثار در هفت دوره نوسنگی، مس و سنگ، برنز، آهن، هخامنشی، پارتی سلوکی، و ساسانی مورد بررسی قرار گرفته اند هرچند که این تقسیم بندی تقریبی است و نمی تواند نشان دهنده یکسانی سبک باشد.

چکیده ی مقاله تندیس های ایزد بانوان باروری ایران:

در شهر سوخته، پیکرک­ها یکی از مواد و اشیای فراوانی هستند که نشان‌دهنده‌ی بخشی از هنر و وضعیت کلی جامعه آن زمان بوده­اند. بررسی انواع پیکرک­های انسانی شهرسوخته در دوره مفرغ نشان می­دهد که نظیر این پیکرک­ها در محوطه­های داخل و هم‌جوار ایران به‌طور وسیعی پراکنده بوده است.

این پیکرک­ها نشان‌دهنده، عقاید و باورهای دینی و تأثیرات زیست‌محیطی منطقه شهرسوخته و تبادلات فرهنگی با دیگر مناطق هستند. تحلیل­های انجام‌شده در مورد پیکرک­ها بر اساس مقایسه سبکی و گاه نگاری شهرسوخته با حوزه‌های مرتبط فرهنگی صورت گرفته است.

یکی از پرسش‌های مهم این است که آیا شباهت پیکرک­های انسانی شهرسوخته با مناطق ذکرشده، ازلحاظ بازه­ی زمانی هم در یک دوره قرارگرفته یا صرفاً شباهت­های سبکی دارند. در این مقاله تحلیل­های ما با در نظر گرفتن ارتباطات تاریخی بین محوطه­های بزرگ دوره مفرغ، بر اساس گاه نگاری از محوطه‌های مجاور و حتی دورتر و هم­چنین بررسی­هایی در انواع پیکرک­های شهرسوخته با شباهت­های بین این محوطه­ها انجام‌شده است.

هرچند ازلحاظ عملکردی شاید پیکرک­ها در نقاط گوناگون باهم متفاوت بودند، اما در بحث شباهت­ها و تاریخ­گذاری­ها نشان­دهنده تأثیرپذیری، تعامل و هم­زمانی پیکرک­های انسانی شهر سوخته بافرهنگ‌های هم­زمان دیگر است.

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

15 − 7 =

0